فرایندهای خم کاری

انواع فرایندهای خم کاری

خم کاری ورق های فلزی، فرایندی در صنعت می باشد که در طی آن می توان با وارد کردن نیرو، شکل دلخواهی که اغلب به صورت U یا V است، به فلز داد.

یکی از شرکت های باسابقه و شناخته شده در زمینه خدمات خم کاری که از فناوری های جدیدی چون خم کاری با دستگاه CNC استفاده می کند، شرکت پویان فرم فلز خوارزمی است.

 

انواع روش های خم کاری

انواع فرایندهای خم کاری

دستگاه های خم کاری

 

 

انواع روش های خم کاری

به طور کلی می توان انواع مختلف خم کاری را در دو دسته جا داد:

■ خم کاری دستی

در این روش قدیمی از ابزارها و تجهیزاتی مانند چکش، گیره و انبر بهره گرفته می شود. در خم کاری ورقه هایی با حجم و ضخامت پایین از خم کاری دستی استفاده می شود.

■ خم کار ماشینی

خم کاری ماشینی روشی است که در آن از ماشین آلات گوناگون استفاده می شود. این ماشین آلات کارها را سریع تر و کیفیت بالاتری انجام می دهند.‌

 

 

انواع فرایندهای خم کاری

انواع روش های خم کاری عبارتند از:

● فرایند خم کاری به روش هوایی (air bending)

خم کاری هوایی، متداول ترین روش خم کردن ورق فلزی به دلیل انعطاف پذیری بالای آن است.
در خم کاری به این روش، با قرار دادن پانچ به روی ورق فلز در یک موقعیت خاص در داخل قالب، یک زاویه خمش ایجاد می شود. با استفاده از همان مجموعه ابزار می توان زاویه های مختلف خم کاری را بدست آورد. در این روش از خم کاری کمترین تماس وجود دارد و فقط در نقاط پانچ، نوک و در شانه ها برخورد خواهد بود‌.

● فرایند خم کاری به روش کفی (Bottom Bending)

خم کاری به روش کفی از یک پانچ و قالب v شکل استفاده می کند. از مزایای این روش می توان به زوایای دقیق تری نسبت به خم کاری هوایی و بازگشت فنر کمتر اشاره کرد.
البته معایبی نیز دارد؛ مانند ابزارهای منحصر به فردی که برای زاویه های مختلف خم شدن مورد نیاز است و فرآیند پیچیده تری ایجاد می کند، همچنین فشار بیشتری نسبت به خم کاری هوایی نیاز دارد.

 

خم کاری چیست؟

 

● فرایند خم کاری حلقه زنی (Coining)

خم کاری حلقه زنی یک فرآیند خمشی با عملکرد بالا است که با نیروی بیشتری کار می کند؛ مانند روش خم کاری هوایی، ورق فلزی بین یک قالب بالا و یک لایه پایین فشرده می شود. تفاوت این دو فرآیند در این است که در خم کاری حلقه زنی به ورق فلزی تا 30 برابر فشار بیشتری نسبت به خم کاری هوایی وارد می شود و این امر برای خم کاری ورق های فلز ضخیم و یا سخت بسیار مفید است.

● فرایند خم کاری لبه ای (Edge bending)

خم کاری لبه ای از دیگر فرایندهای رایج و شناخته شده است که در آن از قالب گونیایی استفاده می شود. در این روش برای زوایای بیش از نود درجه احتمالاً به تجهیزات و ابزارهای پیشرفته تری نیاز خواهند داشت که می توانند تعدادی نیروی افقی را واگذاری کنند.

گفتنی است که قالب های گونیایی موجود در این روش نیازمند یک صفحه فشارنده هستند. صفحه فشارنده امکان دارد که به صورت جداگانه از پانچ کنترل شود. صفحه فشارنده در این روش قسمتی از قطعه را در روی ماتریس حفظ می کند.

قسمتی از ورقه فلزی که خم خواهد شد بر روی ماتریس می ماند. سپس با نیروی پانچ بر قسمت آزاد، قسمت روی ماتریس خم می شود.

 

فرایند خم کاری

 

● فرایند خم کاری چرخشی (Rotary bending)

روش دیگر برای خم کاری ورقه فلزی، خم کاری چرخشی است. این روش یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که سطح مواد را خراش نمی دهد. در واقع، ابزارهای پلیمری ویژه ای برای جلوگیری از هر نوع خراشی وجود دارد.

خم کاری چرخشی همچنین می تواند گوشه های واضح تری از 90 درجه را خم کنند. این روش همچنین برای تولید کانال های U شکل مناسب است، زیرا انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد.

 

 

دستگاه های خم کاری

دستگاهی که برای شکل دادن به ورقه های فلزی استفاده می شود را دستگاه خم کاری می گویند. انواع دستگاه خم کاری عبارتند از:

● خم کن مکانیکی

این دستگاه گزینه مناسبی برای خم کاری هوایی نیست. همچنین با وجود داشتن مزیت های چون دقت و سرعت بالا، روش های ایمن تری مانند خم کاری سی ان سی ترجیح داده می شود.

 

انواع روش های برشکاری فلزات

 

● خم کن پنوماتیک

نیروی مورد نیاز در این خم کن از طریق کمپرسور بدست می آید. در زمان هایی که به فشاری پایین تر نیاز باشد از این دستگاه استفاده می شود. گفتنی است که این دستگاه برای بخش هایی از فلز که کوچک تر می باشد بسیار مناسب تر است.

● خم کن هیدرولیک

دستگاه های خم کن هیدرولیک، فناوری هایی پیشرفته و جدید برای خم کردن ورقه های فلزی هستند. به همین سبب معمولاً توسط صاحبان مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند.

● خم کاری CNC

خم کاری سی ان سی، جدیدترین و ایمن ترین نوع از دستگاه های خم کاری است. این دستگاه دارای بستری 4.2 متر و همچنین شامل ظرفیتی برابر 180 تن می باشد. نتایج این خم کن ها بسیار دقیق و ظریف است و همچنین می توانند بر روی ورقه هایی از اندازه های میلی متری تا بزرگ تر را کار کنند.

 

فرایند خم کاری

 

شرکت پویان فرم فلز خوارزمی نیز برای ارائه بهترین محصولات به مشتریان از روش خم کاری سی ان سی استفاده می کند. این روش علاوه بر اینکه هزینه های تولید را پایین می آورد، نیازی به نیروی انسانی ندارد و با روش های کدنویسی کار می کند‌. بدین ترتیب در حفاظت جان اپراتورها نیز اثرگذار است.

شرکت پویان فرم فلز خوارزمی با تلاش روز افزون بر کیفیت کارهای خود می افزاید و جهت جلب رضایت مشتریان کار می کند.
این شرکت که در ابتدا با خدمات کوچکی چون طراحی و ساخت قطعات فلزی شروع به فعالیت کرده بود، امروز دامنه فعالیت های خود را گسترش داده است و به تولید کمپرسورها و تجهیزات جانبی نیز مشغول است.

برش لیزر, خم کاری, خمکاری, خدمات خم CNC, خدمات خم سی ان سی, هواپویان, خدمات برش لیزر قطعات فلزی, پویان فرم فلز خوارزمی, خدمات خم کاری, خدمات برش لیزر فلزات

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز