تکنولوژی برش لیزری چیست؟

تکنولوژی برش لیزری چیست ؟

برش لیزری فرآیندی است که از پرتوی لیزری پرقدرت برای تبدیل مواد به اشکال و طرح های سفارشی استفاده می کند. این فرایند برای انواع مختلفی از مواد از جمله فلز، پلاستیک، چوب، سنگ های قیمتی، شیشه و کاغذ مناسب است و می تواند بدون نیاز به ابزار طراحی قدیمی، قطعات دقیق، پیچیده و کاملی را تولید کند. چندین نوع برش داریم که هر برش مزایا و معایب خود را دارد.

به عنوان مجموعه پویان فلز خوارزمی، در این مطلب بیشتر به تکنولوژی برش لیزری می پردازیم.

 

تکنولوژی برش لیزری چیست؟

موارد استفاده دستگاه برش لیزر در صنایع مختلف

تکنولوژی برش لیزری چه معایبی دارد؟

مزایای تکنولوژی برش لیزری

دستگاه CNC برش لیزر

 

 

 

 

تکنولوژی برش لیزری چیست؟

برش لیزر یک روش مبتنی بر حرارت برای شکل دادن به مواد فلزی و غیر فلزی است. برای اینکه برش لیزری به کامل انجام شود، باید چندین عامل مورد توجه قرار گیرد؛ مانند تنظیمات دستگاه برش لیزر، مواد برش داده شده و خواص آن، نوع لیزر و گاز کمکی.
بر خلاف برش مکانیکی که از ابزار برش و تجهیزات قدرت محور و برش واترجت بهره می برد، برش لیزری برای تولید، حکاکی و یا نشان گذاری (واترمارک) استفاده می شود. اصطلاح لیزر از مخفف اختصاری LASER یا Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation ناشی می شود. در اصل این کلمه اصول اساسی تولید لیزر را نشان می دهد؛ یعنی حرکت و تقویت.
هنگام برش، مواد، ذوب شده و تبخیر می شوند و در نهایت می سوزند و یا با جریان گاز در هوا پخش می شوند. سطح برش با این تکنولوژی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. لیزر برای برش مواد با ضخامت 10 الی 15 میلی متر مناسب است؛ مخصوصا در مواد آلیاژهای فولادی، آلومینیوم و آلیاژهای این چنینی بیشترین کاربرد را دارد. روند برش بسیار کارآمد و دقیق است و توسط یک کامپیوتر کنترل می شود.

 

 

موارد استفاده دستگاه برش لیزر در صنایع مختلف

بر خلاف برش مکانیکی که از ابزار برش و تجهیزات قدرت محور و برش واترجت بهره می برد، برش لیزری برای تولید، حکاکی و یا نشان گذاری (واترمارک) استفاده می شود. می توانید از این دستگاه برای تولید و دستکاری مواد فلزی و غیر فلزی بسیاری استفاده کنید. کاربرد اصلی لیزر اکثرا در زمینه های صنعتی است.

 

 

تکنولوژی برش لیزری چه معایبی دارد؟

مواد معایب لیزر در مقایسه با سایر فن آوری های برش، قیمت بالا و نیازمند مهارت بالا بودن آن است. در واقع در سایر برش ها می توانستید از یک فرد بی تجربه هم کمک بگیرید اما تکنولوژی برش چون به دانش و آگاهی زیادی لازم دارد، بهتر است توسط افراد آگاه انجام بگیرد که گاهی تبدیل به عیب بزرگ این روش می شود.

 

 

مزایای تکنولوژی برش لیزری

در مقایسه با انواع دیگر برش، برش لیزری مزایای بسیاری دارد که این مزایا شامل این موارد هستند:

§ دقت و ظرافت بالاتر برش
§ برش های باکیفیت بالاتر
§ برش های نازک تر
§ اتلاف انرژی بسیار کمتر
§ آلودگی و ضایعات کمتر
§ هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر
§ خطر بسیار کمتر

 

تکنولوژی برش لیزری

 

 

از آنجایی که ماشین های برش لیزری می توانند با CNC قابل کنترل باشند، قادر هستند قطعات پیچیده و سختی را تولید کنند. برش با لیزر چون باعث ایجاد لبه های باکیفیت می شود، به طور کلی نیازی به تمیز کردن و یا فرآیندهای اضافی نیست.

 

 

دستگاه CNC برش لیزر

خود کلمه CNC، مخفف «Computer Numerical Control» یا همان کنترل عددی رایانه است. با اعدادی که به دستگاه داده می شود، شکل و طرح برشی که باید انجام گیرد، مشخص می شود. دستگاه CNC برش لیزر امکان برش و حکاکی دقیق بر روی بسیاری از مواد مانند چوب، بتن، فلزات مختلف و سایر موارد را فراهم می آورد. این دستگاه حاوی یک روتر تیز برای ایجاد برش تمیز و دقیق است. این دستگاه بسته به مقاومت فلزات یا غیر فلزات، می تواند کاربرد بسیاری داشته باشد.
در صنایع مختلف معمولا از این روش استفاده می کنند زیرا نیازی به نیروی قدرت و انسانی ندارد بلکه با برنامه ریزی و وارد کردن داده های مشخص، تبدیل به راحت ترین و کارآمدترین روش ممکن می شود.
با استفاده از برش لیزری CNC می توان قاب های و طرح های چوبی مختلفی را طراحی و فرصت های بی شماری خلق کرد. طبیعتا چنین تکنولوژی باکیفیتی، باعث افزایش بهره وری هر شرکتی می شود.

 

تکنولوژی برش لیزری

 

دستگاه CNC برش لیزر همچنین بسیار مقرون به صرفه و مفید است. این دستگاه از سرعت پردازش بالایی برخوردار است و می تواند مواد را با همان دستگاه هم برش داده و هم حکاکی کنید.
کارگران نیازی نیست هیچ ارتباط مستقیمی با ماشین آلات مخصوص برش لیزری داشته باشند و فقط با فشردن یک دکمه، همه چیز تحت کنترل در می آید. برای دیدن طرح ها و یا ارسال سفارش، می توانید به پویان فلز مراجعه کنید. همه این خدمات توسط خدمات برش لیزر پویان فرم فلز خوارزمی ارائه می شوند.

خدمات برشکاری یا خدمات برش لیزری, خدمات برش کاری, برش لیزر, برش لیزری, پانچ, خدمات پانچ CNC, خدمات پانچ سی ان سی, خدمات CNC, خدمات برش CNC, خدمات خم CNC, پویان فلز, پویان فرم فلز, دستگاه برش لیزر, برش لیزری CNC, پویان فرم فلز خوارزمی, شرکت پویان فلز , تکنولوژی برش لیزری, دستگاه CNC برش لیزر

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز