برش لیزر دز صنایع مختلف

برش لیزر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

امروزه صنایع متنوعی هستند که از دستگاه های برش لیزر برای برش کاری و یا جوش دادن استفاده می کنند. استفاده از لیزر برای برش لیزر و جوش دادن به دلیل قدرت، دقت و ظرافت فوق العاده ای که دستگاه های لیزر دارند بسیار رایج است. در واقع می شود گفت در بین محصولات مصرفی مدرن، به سختی می توانید محصولی را پیدا کنید که در فرآیند ساخت آن از خدمات برش لیزر استفاده نشده باشد.

صنعت اتومبیل سازی، کامپیوتر و لباس از جمله صنایع معروفی هستند که از خدمات برش لیزر استفاده می کنند. همچنین لیزرکاری لوازم خانگی را می شود به این لیست اضافه کرد. در این مطلب در سایت پویان فرم فلز خوارزمی به طور مختصر صنایع برجسته ای را که از برش لیزر استفاده می کنند معرفی می کنیم.

 

 

برش لیزر در اتومبیل سازی

برش لیزر در بسته بندی

برش لیزر در کنترل کیفیت

لیزر در صنایع ساختمانی

پاکسازی صنعتی با لیزر

 

 

 

برش لیزر در صنایع مختلف 

 

 

 

برش لیزر در اتومبیل سازی

صنعت اتومبیل سازی از اوایل دهه ی هشتاد میلادی دستگاه های لیزر بسیار قوی و دقیق را برای ساخت قطعات مختلف اتومبیل به طور اختصاصی طراحی کرد.
امروزه می شود گفت تقریبا تمام ماشین های مدرنی که در جهان وجود دارند، در طول فرآیند ساخت خود چندین و چند بار با دستگاه های دقیق و قوی لیزر تماس داشته اند و برش لیزر در قسمت های مختلف آن ها مورد استفاده قرار گرفته است.
از طراحی کیسه های ایربگ گرفته تا طراحی خطوط در ها و نقاط حساس جوشکاری بدنه خودرو، علامت گذاری لاستیک ها و رنگ آمیزی خودرو. امروزه دستگاه های لیزر به ابزاری تبدیل شده اند که در فرآیند ساخت خودرو به هیچ وجه نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد.

 

 

برش لیزر در صنایع مختلف

 

 

برش لیزر در بسته بندی

حکاکی، سوراخ کردن و به طور کلی طراحی بسته بندی محصولات مصرفی یکی دیگر از زمینه هایی است که در آن از برش لیزری استفاده می شود.
به عنوان مثال از موارد جالب استفاده از لیزر در صنعت بسته بندی این است که بخشی از لایه های بسته بندی را با استفاده از لیزر برش ضعیف تر می سازند تا باز کردن بسته بندی محصول برای مصرف کننده راحت و آسان شود. همچنین پانچ کردن و سوراخ کردن کیسه های بسته بندی محصولاتی مانند سبزیجات که در قفسه های سوپرمارکت ها دیده می شود به وسیله ی لیزر انجام می شوند. این سوراخ ها باعث می شود تا شرایط دما و رطوبت محصول درون بسته بندی ایده آل باقی بماند و ماندگاری آن افزایش یابد.

 

 

برش لیزر در صنایع مختلف

 

 

برش لیزر در کنترل کیفیت

در طراحی و ساخت قطعات ریز مانند بلبرینگ ها و دیگر قطعاتی که در دستگاه ها و تجهیزات مکانیکی به کار گرفته می شوند، کوچک ترین جزئیات اهمیت دارد و فقط چند میلی متر خطا کافی است تا یک قطعه نا کارآمد شود و قابل استفاده نباشد.
به همین دلیل کنترل کیفیت در این صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید با بالا ترین دقت ممکن انجام شود و دستگاه های لیزر همین کار را انجام می دهند. اشعه ی لیزر در کنترل کیفیت می تواند میزان گرد بودن و کروی بودن اجسام ریز را اندازه گیری کند و کوچک ترین انحراف و خطا را تشخیص دهد.

 

 

برش لیزر در صنایع مختلف

 

 

لیزر در صنایع ساختمانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های لیزر اثر برش لیزری را در تقریبا همه ی جنبه های زندگی خود می بینیم و ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال یکی از زمینه های فعالیت پویان فرم فلز خوارزمی ساخت، طراحی و نصب قطعات مربوط به آسانسور می شود.

 

 

برش لیزر در صنایع مختلف

 

 

پاکسازی صنعتی با لیزر

برای پاکسازی و تمیز کردن وسایل نقلیه عظیم مانند هواپیما ها و کشتی های صنعتی از دستگاه های مخصوص لیزر که قابلیت انتقال و جا به جایی دارند استفاده می شود. دقت بالای اشعه های لیزر این دستگاه ها باعث می شود تا لیزر تنها به آلودگی و لکه ی مورد نظر برخورد کند.

دقت و ظرافت در این نوع پاکسازی بسیار اهمیت دارد و فقط به وسیله ی لیزر می شود طوری آلودگی ها را پاک کرد و از سطح کشتی یا هواپیما جدا کرد که هیچ گونه آسیبی به بدنه ی آن ها (که معمولا از جنس فلز، پلاستیک یا سرامیک است) وارد نشود. دقت بالای این نوع از دستگاه های لیزر باعث شده است تا روش های سنتی که در آن از مواد شیمیایی استفاده می شد کنار گذاشته شوند.

برش لیزر, هواپویان, دستگاه برش لیزر, پویان فرم فلز خوارزمی, تکنولوژی برش لیزری, دستگاه های لیزر صنعتی, برش لیزر در اتومبیل سازی, برش لیزر در بسته بندی, لیزر در صنایع ساختمانی, پاکسازی صنعتی با لیزر

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز