لیزرکات چیست؟

لیزرکات چیست؟

لیزرکات فناوری است که با استفاده از لیزر مواد را برش می دهند. این فناوری گرچه معمولاً برای کاربردهای تولید صنعتی استفاده می شود، اما در مشاغل کوچک نیز ممکن است کاربرد داشته باشد.

آیا لیزرکات همان برش لیزر است؟

تکنولوژی های لیزرکات

انواع لیزر در لیزرکات

 

خدمات لیزرکات را می توان روی مواد مختلفی مانند پلاستیک، چوب و مقوا انجام داد. دستگاه برش لیزری بسیار دقیق است به طوری که بر روی نواحی کوچکی از مواد تمرکز دارد. لیزرکات می تواند مواد مختلف با ضخامتی تا 10 میلی متر را برش دهد.

برش لیزر به ویژه در بسیاری از مشاغل که تولید سریع در آن ها ضروری است بسیار کارآمد می باشد. برش دقیق در بسیاری از موارد که روش های سنتی در تولید آن ها ناکارآمد هستند، ضروری است. محدودیت هایی که توسط فرآیندهای تولید سنتی ایجاد شده بود به راحتی از طریق خدمات برش لیزر برداشته می شود.

 

 

آیا لیزرکات همان برش لیزر است؟

لیزرکات که نام دیگر آن برش لیزر می باشد دو مفهوم یکسان هستند که امروزه بسیار محبوب بوده و مورد توجه قرار گرفته اند.

از برش لیزر می توان در سطحی وسیع و در صنایع مختلف استفاده کرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● هوافضا و شرکت های ساخت قطعات هواپیما
● صنایع پزشکی
● صنایع ساختمانی
● نظامی
● فیزیک و شیمی

و ده ها صنعت دیگر.


نخستین بار از خدمات لیزرکات در کشور آمریکا و در سال 1965 استفاده شد؛ و پس از آن این تکنولوژی خیلی سریع پیشرفت کرد و در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

تکنولوژی های لیزرکات

 

 

تکنولوژی های لیزرکات

منبعی که تولید کننده لیزر می باشد اصلی ترین مبحث در تکنولوژی لیزرکات است. از جمله مهم ترین تکنولوژی هایی که برای تولید لیزر مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

■ لیزرهای CO2

از جمله شناخته شده ترین لیزرها در تکنولوژی لیزرکات و خدمات برش لیزر می توان به لیزرهای CO2 اشاره کرد.
نحوه ی کار این دستگاه های تولید کننده لیزر به وسیله برانگیختن اتم در ترکیب CO2-N2-He است. پس از تولید لیزر به این روش با استفاده از آینه های مخصوص لیزر را بر روی اجسام و مواد مورد نظر متمرکز می کنند تا برش انجام شود.

 

برش لیزری،از ایده تا واقعیت


از لیزرهای CO2 برای برش اجسام با ضخامت کم استفاده می شود. لیزرهای CO2 برای برش موادی مانند چوب، فولاد، شیشه، اکریلیک، چرم، کاغذ، موم، پلاستیک و پارچه های مختلف استفاده می شود. محبوب ترین نوع لیزرهای CO2 آنهایی هستند که از روش RF یا فرکانس رادیویی استفاده می کنند. نوع جریان گاز می تواند بر نتایج برش نیز تأثیر بگذارد.

■ لیزرهای فیبری

یکی از فناوری های کاربردی در برش ورق فلزی، لیزرهای فیبری است. این تکنولوژی لیزر از روش های جدیدی چون لیزرهای دیودی و فیبر نوری آلاییده استفاده می کند.
لیزرهای فیبری به دلیل اینکه از المان هایی اپتیکی همچون آینه، عدسی و یا منشور استفاده نمی کنند، در برابر ضربه ها نیز حساسیت کمی دارند.

■ لیزرهای نئودیمیوم (Nd)

از جدیدترین تکنولوژی های حوزه لیزر می توان به لیزرهای نئودیمیوم (Nd) اشاره کرد. برای موادی که برش آن ها قدرت بالا و تکرار زیاد نیاز داشته باشد، از تکنولوژی لیزرهای نئودیمیوم (Nd) استفاده می شود.
در حالی که لیزرهای CO2 لیزر گازی هستند، لیزر Nd لیزر کریستالی است. آن ها بیشتر برای برش فلزات و سرامیک ها استفاده می شوند زیرا از قدرت بیشتری برخوردار هستند. این لیزرها توسط دیودها تولید می شوند و قطعاتی بسیار گران قیمت دارند که باید پس از 8000 تا حداکثر 15000 ساعت استفاده تعویض شوند.

 

لیزرکات

 

همان طور که گفته شد، از هر سه نوع لیزر می توان برای لیزرکات و برش لیزر استفاده کرد.
فناوری برش لیزر با ماشین آلات و توسط رایانه انجام می شود، بنابراین نیاز به نیروی انسانی را نیز کاهش داده است. در مورد کار با دستگاه برش لیزر هیچ کار دستی ای لازم نیست. در چند سال آینده ممکن است اختراعات بیشتری در زمینه برش لیزر انجام شود که دور از انتظار نیست.

 

 

مزایای برش لیزری

 

 

انواع لیزر در لیزرکات

امواج نور لیزر فقط شامل یک طول موج یا رنگ است و به همین علت، به عنوان نور تک رنگ شناخته می شود. پرتوی لیزر بسیار باریک است و می تواند در یک ناحیه بسیار کوچک متمرکز شود.

نور لیزر در منطقه کوچکی از فضا پخش شده و از این رو، تمام انرژی در یک منطقه باریک متمرکز می شود؛ بنابراین، نور لیزر شدت و قدرت بیشتری نسبت به نور معمولی دارد.

لیزرها بر اساس نوع مورد استفاده در لیزرکات به 4 نوع طبقه بندی می شوند:

● لیزر حالت جامد

● لیزر گاز

● لیزر مایع

● لیزر نیمه هادی

 

 

● لیزر حالت جامد

لیزری است که از یک محیط جامد به عنوان محیط لیزر استفاده می کند. در این لیزرها از مواد شیشه ای یا بلوری برای محیط استفاده می شود.

 

 

● لیزر گاز

لیزر گازی لیزری است که در آن جریان الکتریکی از طریق گازی درون محیط لیزر تخلیه می شود تا نور لیزر را تولید کند. در لیزرهای گازی، محیط لیزر در حالت گازی است.
از لیزرهای گازی در مواردی استفاده می شود که به نور لیزر با کیفیت پرتو بسیار بالا و طول انسجام زیاد نیاز دارند.

در لیزر گازی، محیط لیزر از مخلوط گازها تشکیل شده است. این مخلوط درون یک لوله شیشه ای بسته بندی می شود. لوله شیشه ای پر از مخلوط گازها به عنوان یک محیط فعال یا یک محیط لیزر عمل می کند. لیزر گاز اولین لیزری است که بر اساس اصل تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی نور کار می کند.
لیزرهای گازی انواع مختلفی دارند: لیزرهای هلیم (He) - نئون (Ne)، لیزر یون آرگون، لیزر دی اکسید کربن (لیزر CO2)، لیزر مونوکسید کربن (لیزر CO)، لیزر نیتروژن، لیزر هیدروژن و غیره. نوع گازی که برای ساخت محیط لیزر استفاده می شود می تواند طول موج یا کارایی لیزرها را تعیین کند.

 

 

لیزرکات

 

 

● لیزر مایع

لیزر مایع لیزری است که از مایع به عنوان محیط لیزر استفاده می کند. در لیزرهای مایع، نور انرژی مورد نیاز محیط لیزر را تأمین می کند. لیزر رنگی، نمونه ای از لیزر مایع است. لیزر رنگی لیزری است که از رنگ آلی (محلول مایع) به عنوان محیط لیزر استفاده می کند.

 

 

● لیزر نیمه هادی

لیزرهای نیمه هادی نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. این لیزرها بسیار ارزان هستند، اندازه ای جمع و جور دارند و مصرف برق آن ها نیز کم است. لیزرهای نیمه رسانا به دیودهای لیزر نیز معروف هستند.

لیزرهای نیمه رسانا با لیزرهای حالت جامد متفاوت هستند. در لیزرهای حالت جامد، از انرژی نور به عنوان منبع تولید استفاده می شود در حالی که در لیزرهای نیمه هادی، از انرژی الکتریکی به عنوان منبع تولید استفاده می شود.

برای انجام خدماتی مانند لیزرکات، برش لیزری، خدمات برش لیزر، برش لیزر فلزات، خم کاری و ... با پویان فرم فلز خوارزمی در ارتباط باشید.

خدمات برشکاری یا خدمات برش لیزری, خدمات برش کاری, برش لیزر, برش لیزری, پویان فرم فلز خوارزمی, خدمات برش لیزری, تکنولوژی برش لیزری, لیزر کات, دستگاه های لیزر کات, لیزرکات, قیمت لیزرکات, تکنولوژی لیزرکات

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز