همه چیز در مورد برش لیزری

همه چیز در مورد برش لیزری

در یک تعریف بسیار ساده، برش لیزری در واقع روندی است که در آن از یک پرتو لیزر قدرتمند و متمرکز برای ایجاد برش روی یک جسم خاص و یا به وجود آوردن حالت دلخواه برای آن و همچنین طراحی تصاویر مختلف روی اجسام استفاده می شود.

این برش برای بسیاری از اجسام مناسب به نظر می رسد و می تواند روی پلاستیک، سنگ، چوب، آهن، شیشه، کاغذ و ... تغییرات مطلوبی به وجود بیاورد. لیزر کات، دقت و پیچیدگی قابل توجهی دارد و شما را از استفاده از ابزار بسیار خاص برای طراحی یا برش، بی نیاز خواهد کرد.

امروزه برش های لیزری بسیار متنوعی برای شما در دسترس هستند. برش های ذوبی، اکسیداسیون، حکاکی و غیره به بهترین شکل می توانند در دسترس شما قرار بگیرند. هر کدام از این برش ها را که در نظر بگیرید، کلکسیونی از دقت، ظرافت و کیفیت دریافت خواهید کرد. استفاده از لیزر کات، موجب کاهش آلودگی ها، کاهش هدر رفتن مواد اولیه و جلوگیری از آسیب ظاهری به جسم انتخاب شده، خواهد شد. این روش نسبت به برش های دیگر مثل برش مکانیکی یا واترجت، بسیار مناسب تر به نظر می رسد.

برش لیزر، مزایای قابل توجهی دارد اما گاهی هم می تواند کمی دردسر ساز شود. به یاد داشته باشید که بعضی از اجسام با جنس های مختلف، ممکن است حساسیت زیادی داشته باشند و واکنش خوبی به استفاده از لیزر نشان ندهند. قبل از استفاده از این برش علاوه بر نقاط قوت، باید محدودیت های آن را نیز به دقت مورد بررسی قرار بدهید. این کار به شما کمک می کند که شناخت به مراتب دقیق تر از این فعالیت به دست بیاورید.

در این مقاله، همه نکات مهم در خصوص برش لیزری را با شما در میان گذاشته ایم. از نکات پایه ای و اساسی برای انجام این فعالیت تا اجزا و نحوه کارکرد آن. همچنین در این مطلب، متد های مختلف این برش را برای شما توضیح می دهیم و با فواید و محدودیت های این کار نیز آشنا می شویم و در کنار همه این ها، به مقایسه این برش با سایر برش ها می پردازیم.

 

دستگاه برش لیزری و کارکرد آن

بررسی اجزا و کارکرد دستگاه برش لیزری

انواع دستگاه های لیزر

نکات مهمی که باید در مورد دستگاه برش لیزری در نظر بگیرید

نکات مهم در مورد جسم، قبل از برش لیزری

مزایای برش لیزری

محدودیت های برش لیزری

روش های برش جانشین

خلاصه

 

اگر احساس می کنید که برش لیزری یک انتخاب ایده آل برای شما خواهد بود، می توانید پویان فلز را برای این کار در نظر بگیرید. این شرکت با استفاده از روش های نوین و دستگاه های به روز، خدمات برش لیزر را به بهترین نحو ممکن و با مطلوب ترین نتایج برای شما انجام خواهد داد.

 

 

 

دستگاه برش لیزری و کارکرد آن

برش لیزری، در حقیقت یک فعالیت غیر تماسی دما محور برای ساخت یک محصول خاص و پیاده کردن یک ایده اولیه روی یک جسم است. این کار برای اجسام آهنی و غیرآهنی مورد استفاده قرار می گیرد و تا امروز استفاده از آن، با موفقیت های قابل توجهی همراه بوده است.
برای آن که لیزر کات به خوبی انجام شود، فاکتور های مهم زیادی وجود دارد. هم تنظیمات دستگاه لیزر باید به خوبی صورت بگیرند، هم مشخصات جسم باید به دقت بررسی شود و هم نوع لیزری که استفاده می شود، بسیار مهم خواهد بود. در حقیقت این کار با استفاده از یک برنامه خاص انتخاب شده توسط شما صورت می گیرد و آن برنامه پس از دریافت مشخصات، همه چیز را تحت کنترل قرار خواهد داد.

 

 

بررسی اجزا و کارکرد دستگاه برش لیزری

بر خلاف دستگاه های برش مکانیکی که به ابزار بسیار زیاد و سنگینی نیاز دارند و همچنین بر خلاف برش واترجت که در آن از فشار آب زیاد و چند ابزار ویژه استفاده می شود، در برش لیزری همه چیز به شکل ساده تری صورت می گیرد. این نوع برش، بسیاری از تردید های را برای شما از بین خواهد بود. البته دستگاه های برش لیزری نیز متفاوت و متنوع هستند و نمی توانید آن ها را به طور کامل شبیه به هم ارزیابی کنید.

در مرور اولیه اجزای مختلف دستگاه برش لیزری، می توان به آینه ها، قسمت سر دستگاه و لنز به عنوان بخش های اصلی اشاره کرد. کارکرد این دستگاه شامل موارد زیر خواهد بود:

-تولید پرتو
-متمرکز شدن پرتو
-گرمایش و ذوب موضعی
-خارج کردن جسم
-حرکت پرتو

هر کدام از این مراحل، در واقع انتگرالی از برش لیزری محسوب می شوند. اگر این مراحل به دقت اجرا شوند، یک برش دقیق و درست خواهید داشت اما اگر حتی در یک مرحله کوچک به خوبی اجرا نشود، هرگز نمی توانید به هدف خود از این نوع برش دست پیدا کنید. در نتیجه در این مورد، جزئیات بسیار مهم و کلیدی به نظر می‌ رسند.

تولید پرتو

کلمه لیزر به زبان انگلیسی، در حقیقت مخفف جمله «تقویت نور به روش گسیل القایی تابشی» است. در مرحله تولید پرتو، تشدید کننده نور به وسیله گسیل خود به خودی، شدت لیزر را افزایش می دهد و این روند رفته رفته تقویت می شود. قبل از ادامه مطلب، بهتر است با گسیل خود به خودی و گسیل تحریکی نیز به خوبی آشنا شوید.

گسیل خود به خودی

تشدید کننده لیزر، در واقع یک مدیوم فعال دارد که الکترون های آن در یک مبع اضافی، تحریک می شوند. وقتی که آن مدیوم انرژی را دریافت و جذب می کند، اتم های آن یک روند جدید را تجربه خواهند کرد که گسیل خود به خودی نام دارد. در این فرآیند، جذب انرژی توسط یک اتم اتفاق می افتد و در نتیجه الکترون های آن به لایه انرژی بالاتری می روند و سپس به سطح اول خود برمی گردند. وقتی این بازگشت اتفاق می افتد، یک فوتون یا همان بسته نور، از طریق اتم منتشر می شود. در واقع این، همان گسیل خود به خودی است که با برانگیختگی ناگهانی الکترون ها شکل می گیرد.

گسیل تحریکی

در این فرآیند، الکترون با یک حالت مولکولی تحریک می شود و با یک فرکانس مشخص، تعامل برقرار می کند و پس از آن، انرژی خود را به میدان الکترومغناطیسی می دهد. این کار موجب به وجود آوردن یک فوتون می شود. در حقیقت اگر در گسیل خود به خودی، گسیل مستقل از میدان مغناطیسی محیط انجام می شود، گسیل تحریکی شرایط متفاوتی دارد و در آن میدان مغناطیسی محیط نقش مهمی ایفا می کند. این نوع گسیل یکی از فرآیندهای مهم در لیزر به شمار می رود.

روند انتشار یک فوتون توسط فوتون دیگر، در مجموع قدرت و شدت پرتو نور لیزر را تعیین خواهد کرد. پرتو به محض تولید شدن، به مرحله برش لیزر وارد می شود. آینه های ویژه ای که در دستگاه لیزر تعبیه شده اند، پرتو را به طرف لنز هدایت می کنند و سپس تابش اصلی لیزر روی سطح جسم آغاز خواهد شد. سطحی که معمولاً بسیار بسیار کوچک است.

تمرکز پرتو

لنزی که برای متمرکز کردن پرتو لیزر تعبیه شده، پرتو را به انتهای قسمت سر دستگاه می رساند. در این مرحله، پرتو روی سطح جسم متمرکز خواهد شد. لنز دستگاه، انرژی لیزر را در یک قسمت بسیار کوچک قرار می دهد. این کار موجب افزایش تراکم یا چگالی لیزر می شود. فرمول زیر همه چیز را در این مورد به خوبی ترسیم می کند.
در این فرمول خاص، صورت کسر قدرت پرتو لیزر اولیه را نشان می دهد و مخرج کسر، نشان دهنده سطح مقطع پرتو است. زمانی که لنز کاملاً پرتو را متمرکز می کند، شعاع پرتو یا همان r کاهش خواهد یافت. کاهش این شعار همان طور که در این فرمول پیداست، کاهش سطح مقطع را رقم می زند. از آن جایی که مخرج کسر با این کار، کوچک تر می شود، شدت لیزر در این فرکول بیشتر خواهد شد. در واقع لیزر در یک سطح کوچک تر از جسم، قدرتمند تر خواهد بود.

 

برش لیزری

 

گرمایش و ذوب موضعی و خارج کردن جسم

در برش لیزری وقتی پرتو روی سطح جسم قرار می گیرد، تابش لیزر توسط جسم جذب می شود. این کار باعث بالا رفتن انرژی درونی و همچنین تولید گرما خواهد شد. شدت بالای لیزر، گرما، تبخیر و حتی ذوب شدن بخشی از جسم را رقم می زند.
این موضوع به شکل دقیق، به میزان قدرت لیزر و همچنین جنس ماده بستگی خواهد داشت. در این فرآیند از گازهای کمکی یا به عبارت دیگر گازهای برش نیز استفاده خواهد شد. با استفاده از فشار گاز، قسمت های برش خورده از جسم برداشته می شوند. گاز همچنین برای خنک کردن لنز و مراقبت از آن ضروری به نظر می رسد. به طور کلی برش های لیزر، بسیار متفاوت هستند و شما می توانید از برش ذوبی، شیمیایی، تخریبی، حکاکی، اکسیداسیون و ... برای هدفی که دارید کمک بگیرید.

برش ذوبی

در این نوع برش، پرتو لیزر دما را به نقطه ذوب جسم می رساند. استفاده از جریان پرفشار یک گاز نیز در این نوع برش حیاتی خواهد بود. در مرحله نهایی این برش، معمولاً یک ضربه کافی است تا ریزش مواد ذوب شده صورت بگیرد. این نوع برش برای فلزات بسیار مناسب به نظر می رسد.

برش تخریب شیمیایی

این نوع برش در دستگاه های لیزر CO2 در دسترس خواهد بود. از این برش معمولاً برای پلیمرهای ترموست و اجسام طبیعی مثل چوب استفاده می شود. چرا که وقتی درجه حرارت بالا می رود، این مواد به شکل مایع درنمی آیند و ذوب نمی شوند. در حقیقت در این مدل از برش، پرتو لیزر مواد را می سوزاند و بخشی از آن ها را به کربن و دود تبدیل می کند.

برش تبخیری

این نوع برش نیز با دستگاه های لیزر CO2 کار می کند و برای برش اکریلیک بسیار ایده آل به نظر می رسد. چرا که در اکرولیک، نقطه جوش و ذوب بسیار به هم نزدیک است. به طور کلی هر جسمی که نقطه جوش و ذوب نزدیکی داشته باشد، از شرایط اولیه برای پشت سر گذاشتن این برش برخوردار است. از آن جایی که در این نوع برش لیزری از تبخیر استفاده می شود، لبه های کار در نهایت، بسیار براق و صیقلی خواهد بود.

برش حکاکی

در این برش از شیار های نفوذی و سوراخ ها استفاده می شود. این نوع برش لیزری برای سرامیک یا قطعات سیلیکونی مطلوب به نظر می رسد. در این برش، ساختار مکانیکی جسم با شکستن پیوند ها، تضعیف می شود و سپس برش به طور کامل اتفاق می افتد.

برش اکسیداسیون

این برش که همچنین به عنوان شعله اکسیداسیون نیز شناخته می شود، برای ایجاد برش روی فولاد کربن ایده آل خواهد بود. در این برش به طور خاص از گاز های کمکی واکنش پذیر نیز استفاده می شود. واکنش ایجاد شده توسط گاز، شرایط را برای ایجاد برش روی جسم فراهم می کند. همان طور که از نام این برش پیداست، از اکسیژن به عنوان گاز کمکی آن بهره برده می شود و فرآیند آن، نوعی اکسیداسیون است. حرارت تولید شده در این واکنش، برش را به جریان می اندازد.

حرکت پرتو

زمانی که گرما، ذوب و تبخیر آغاز می شود، دستگاه تغییراتی در محل جسم به وجود می آورد تا یک برش کامل رقم بخورد. این کار با تنظیم آینه های بازبتانی و یا کنترل سر دستگاه صورت می گیرد. همچنین گاهی نیز دستکاری در محل جسم به شکل مستقیم انجام می شود. در یک نگاه کلی، یه پیکربندی مختلف برای دستگاه های لیزر وجود دارد. جسم متحرک، اپتیک پرنده و لیزر ترکیبی. در ادامه هر کدام از این پیکربندی ها را به اختصار برای شما توضیح خواهیم داد.

جسم متحرک

در این نوع از دستگاه های لیزر، سطح جسم متحرک خواهد بود. در حقیقت در این نوع دستگاه، خود لیزر ثابت است و این جسم است که مدام به لحاظ موقعیت، تغییر می کند. تغییر مداوم محل جسم، شرایط را برای برش های ضروری مهیا خواهد کرد. در این نوع دستگاه ها، یک فاصله واحد و مستمر، بین لیزر و جسم شکل خواهد گرفت.

اپتیک پرنده

در این نوع از دستگاه ها، اتفاقی کاملاً عکس مورد قبلی اتفاق می افتد. در حقیقت در این موارد، جسم کاملاً ثابت است و لیزر مدام جابجا می شود. حرکت لیزر در جهت های مختلف، موجب ایجاد برش روی سطح جسم می شود. اپتیک پرنده، انعطاف پذیری قبال توجهی دارد و می تواند اجسام را در ضخامت و سایز های بسیار متفاوت، برش بدهد. استفاده از این پیکربندی دستگاه، زمان انجام کار را نیز کوتاه تر خواهد کرد. در استفاده از اپتیک پرنده، محاسبه دقیق اهمیت فوق العاده زیادی دارد و این محاسبه ها باید به شکل کاملاً درستی اتفاق بیافتند.

لیزر ترکیبی

این نوع پیکربندی، در حقیقت ترکیبی از دو روش قبلی است که به عنوان لیزر هایبرد نیز شناخته می شود. لیزر ترکیبی ویژگی های مثبت هر دو مورد قبلی را در خوش دارد و در آن، هم جسم و هم لیزر در حرکت هستند. این کار موجب بهبود استمرار لیزر در جریان فرآیند می شود و احتمال هدر رفتن انرژی را نیز به حداقل می رساند. نسبت به موارد قبلی، ظرفیت این لیزر در هر وات، بیشتر است.

انواع گازهای کمکی

همان طور که بالاتر نیز توضیح داده شود، در جریان برش لیزری از گاز های کمکی استفاده می شود. بعضی از این گاز ها فعال و بعضی های دیگر بی اثر هستند. اینکه کدام نوع از گاز کمکی برای یک برش ایده آل تر است، به جنس خود جسم بستگی خواهد داشت. در واقع این جنس مشخص می کند که از چه نوع گازی در جریان برش استفاده شود.

برای مثال ترموپلاستیک ها با نیتروژن و اکسیژن هیچ واکنشی ندارند، به همین خاطر می توان از هوای فشرده در برش آن ها استفاده کرد. تیتانیوم مذاب اما با این گاز ها واکنش دارد، در نتیجه برای برش آن از آرگون یا چیزی شبیه به آن استفاده می شود. همچنین برای فولاد ضد زنگ، از نیتروژن استفاده می شود. چرا که حالت مذاب آن با اکسیژن واکنش نشان می دهد.

در استفاده از گاز های واکنشی، معمولاً اکسیژن نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا فرآیند را تسهیل کند. به طور کلی در گاز های بی اثر، همه چیز با قدرت خود لیزر انجام می شود اما در گاز های فعال، این واکنش گاز و جسم است که قدرت اصلی فرآیند را تأمین می کند. در نتیجه در استفاده از گاز های فعال، به قدرت کم تری از لیزر نیاز خواهد بود.

اینکه جسم چه ویژگی های خاصی دارد و ضخامت آن چقدر است، در انتخاب گاز کمکی نقش مهمی ایفا می کنند. برای مثال پلیمر گاز جت در پروسه برش با گاز بی اثر به درجه ای بنن 2 تا 6 نیاز دارد اما این عدد برای فولاد زنگ نزن، بین 6 تا 14 واحد است. در برش ذوبی، هر چقدر مواد نازک تر باشند، فشار کم تر است و هر چقدر اجسام ضخیم تر باشند، فشار بیشتر خواهد شد. در برش اکسیداسیون دقیقاً برعکس این اتفاق می افتد. در حقیقت هر چقدر اجسام ضخیم تر باشند، فشار کم تر خواهد بود.

 

 

انواع دستگاه های لیزر

همان طور که بالا تر نیز گفته شد، انواع متفاوتی از دستگاه های لیزر وجود دارند. این دستگاه ها در مدیوم های گاز، مایع و جامد دسته بندی می شوند و قابل استفاده هستند. به طور کلی اما شناخته شده ترین دستگاه های لیزر، دستگاه های CO2 و همچنین جامد هستند.
یکی از معروف ترین دستگاه های لیزر، دستگاه های CO2 هستند که با ترکیبی از کربن دی اکسید کار می کنند. این نوع دستگاه ها در گذشته، معمولاً تنها برای برش های غیرآهنی به کار می رفتند. چرا که از قدرت کافی برای ایجاد برش لیزری در آهن برخوردار نبودند. به لطف بهبود و پیشرفت تکنولوژی، این امکان بعدها برای این دستگاه ها به وجود آمد اما هنوز هم می توان گفت که چنین دستگاه ها برای ایجاد برش در آهن، یک انتخاب بسیار ایده آل محسوب نمی شوند. این نوع دستگاه ها برای ایجاد برش در چرم و چوب بسیار خوب به نظر می رسند. برای پرهیز از اکسیده شدن، در این دستگاه های لیزر از نیتروژن خالص به عنوان گاز کمکی استفاده می شود.

نوع دیگر دستگاه های برش لیزری، در حقیقت به عنوان لیزر های جامد شهرت دارند. این لیزر ها معمولاً از نوع کریستال یا فیبر هستند. لیزر کریستال، قدرت ایجاد برش در فلزات را دارد اما کمی گران قیمت است و طول عمر آن نیز چندان طولانی به نظر نمی رسد. لیزر های فیبر نسبت به نوع کریستال، ارزان تر هستند و ماندگاری بیشتری نیز دارند. در این نوع لیزر، پرتو در دیودها تولید شده و پس از عبور از فیبر های اپتیکال، روی جسم تغییرات ایجاد می کنند.

 

برش لیزری

 

 

 

نکات مهمی که باید در مورد دستگاه برش لیزری در نظر بگیرید

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، مشخصات دقیق دستگاه لیزر شما و تنظیمات آن، در درجه اول به جسمی بستگی دارد که برای برش در نظر گرفته اید. در مورد دستگاه لیزر کات، باید به طور کلی نکات مهمی را در ذهن داشته باشید. حقیقت آن است که دستگاه های برش لیزری، با برنامه های ویژه ای کار می کنند و هدایت آن ها به صورت کامپیوتری اتفاق می افتند. قبل از شروع به کار با این دستگاه ها شما باید در مورد موارد زیر، دقت زیادی به خرج بدهید.

-تنظیمات دستگاه
-قدرت لیزر
-طول موج
-فاصله زمانی
-حالت پرتو

قدرت لیزر

قدرت یا توان لیزر، در حقیقت زمان انجام کار را به شکل دقیق مشخص خواهد کرد. هر چه قدرت لیزر بیشتر باشد، تراکم آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قدرت دستگاه برش لیزری، رابطه مستقیمی با قیمت آن نیز دارد. به طور کلی هر چه قدرت لیزر بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد شد. اگر به عنوان تولیدکننده یا خریدار به دنبال یک دستگاه لیزر خوب هستید، باید تعادل مناسبی بین قدرت و قیمت آن به وجود بیاورید.

طول موج

طول موج در حقیقت فاصله ای است که طول می کشد تا یک چرخه ویبراسیون برای هر فوتون در یک پرتو کامل شود. هر لیزر، یک طول موج مشخص دارد که میزان جذب تابش در جسم را معین می کند و به جسم اجازه روبرو شدن با گرما، ذوب و تبخیر را می دهد. طول موج به ویژه در برش های خاص با ساختارهای متفاوت، فوق العاده مهم به نظر می رسد.

حالت پرتو

توزیع شدن تراکم لیزر در سطح مقطع جسم، حالت پرتو را مشخص می کند. برای رسیدن به حالت پرتو، باید سایز نقطه کانونی کاملاً معین شود. برای داشتن یک برش دقیق و با کیفیت، پی بردن به حالت پرتو و انتخاب یک حالت مناسب برای آن ضروری به نظر می رسد. علاوه بر این، بسیار مهم است که شما در زمان انتخاب حالت پرتو، تراکم دقیق و مناسب آن را نیز در نظر بگیرید.

نقطه کانونی

پرتو لیزر به صورت مستقیم از لنز به کمک آینه های مخصوصی که برای این کار تعبیه شده، روی یک نقطه بسیار کوچک از جسم متمرکز می شود. نقطه ای که در آن دیامتر لیزر از همه کوچک تر است را نقطه کانونی می نامند. جنس و نوع لیزر، وضعیت جسم و همچنین گاز کمکی، در تعیین نقطه کانونی به شکل دقیق اهمیت بسیار زیادی دارند.

 

 

نکات مهم در مورد جسم، قبل از برش لیزری

همان طور که در مورد دستگاه لیزر قبل از برش مناسبت هایی وجود دارد، در مورد خود جسمی که برش بر روی آن انجام می شود نیز نکات حائز اهمیت زیادی مطرح است که برای رسیدن به یک برش ایده آل، باید آن ها را به شدت مد نظر قرار بدهید.

در درجه اول، بسیار مهم است که به جنس جسم قبل از برش توجه کنید. برای مثال اینکه جسم آهنی یا غیرآهنی باشد، در پروسه برش کلیدی به نظر می رسد. به همین شکل، اجسام پلاستیکی، چوبی، شیشه ای و کاغذی، هر کدام باید با لیزر و شیوه خاصی برش داده شوند. اگر برای هر کدام از این اجسام مناسب ترین لیزر و بهترین روش را در نظر نگیرید، هرگز یک برش خوب و موفقیت آمیز را تجربه نخواهید کرد.

نکته بسیار مهم دیگر که قبل از برش باید به شکل ویژه ای به آن توجه شود، واکنش پذیر بودن یا نبودن جسم انتخاب شده است. چرا که این موضوع در انتخاب گاز های کمکی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. همچنین بازتاب پذیری جسم، نکته دیگری است که باید مد نظر قرار بگیرد.
هر چقدر میزان این بازتاب پذیری بیشتر باشد، درصد بازتاب لیزر در هنگام برش، بیشتر از درصد جذب آن توسط جسم می شود. این موضوع طولانی شدن فرآیند را به همراه خواهد داشت. پس در حقیقت اجسامی با بازتاب پذیری بالا، روند کند تر و طولانی تری در برش لیزری دارند.
همچنین این بازتاب پذیری ممکن است در جریان کار موجب آسیب دیدن دستگاه برش لیزری شود. به همین خاطر در برش اجسامی با بازتاب پذیری بالا، رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از صدمه دستگاه، بسیار مهم خواهد بود.

 

 

مزایای برش لیزری

برش لیزری نسبت به برش هایی با مشخصات دیگر، مزایای بسیار زیادی دارند. این مزایا اصلی ترین دلیل برای تبدیل شدن این متد به یکی از بهترین و ایده آل ترین متد های برش به شمار می روند.


-دقت بالا و توجه به جزئیات در برش
-به دست آمدن لبه های باکیفیت تر
-رسیدن به عرض باریک‌تر در جسم
-جلوگیری از هدر رفتن مواد
-امنیت بیشتر اپراتور برش
-نیاز کم‌تر به پرداخت هزینه تعمیرات و نگهداری

شاید دستگاه های برش لیزری در گذشته بسیار محدود بودند اما امروزه برای لیزرکات، دستگاه های بسیار متنوعی وجود دارد و این دستگاه ها به کمک علم روز، دائماً در حال به روز شدن هستند. اولین نکته در مورد استفاده از این دستگاه ها، بهره بردن از دقت بسیار زیاد برای رقم زدن برش های پیچیده است. در این برش ها گوشه ها و لبه های کار بسیار تمیز از آب در می آیند و نیازی به دوباره کاری و اصلاح مجدد، وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از مزایای مهم دیگر برش لیزری، باریک شدن و تمیز درآمدن عرض کار است. با استفاده از این متد برش، مواد اولیه کم تری هدر می رفتند و جسم، صدمه نمی بیند. غیرتماسی بودن این برش، همه چیز را مطلوب تر و ساده تر می کند و این روش برای برش، در درازمدت به لحاظ مالی نیز کاملا به صرفه خواهد بود.
شاید هزینه های لازم برای در نظر گرفتن این نوع برش، در نگاه اول کمی زیاد تر از سایر روش ها به نظر برسند اما اگر یک برنامه طولانی مدت و یک نگاه برنامه محور داشته باشد، انتخاب این روش کاملاً به سود شما خواهد بود.
چرا که افراد ناچار نیستند در دراز مدت برای تعمیر و نگهداری از دستگاه برش لیزری، هزینه های سرسام آوری پرداخت کنند. همچنین نباید فراموش کرد که این نوع برش، قابلیت های متنوعی دارد و می توانند چند فعالیت را در زمان بسیار نزدیک به هم انجام بدهد.
انجام چند کار به صورت همزمان، در کاهش هزینه های کلی موثر خواهد بود. موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که با انتخاب این متد، شما زمان کم تری را برای برش صرف می کند. این کار نیز موجب کاهش چشمگیر هزینه ها برای شما خواهد شد. به ویژه اگر صاحب یک صنعت بزرگ هستند که هر لحظه در آن، اهمیت خاص خودش را دارد.

این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که در برش لیزری، امنیت اپراتور به خوبی تأمین می شود و این فرد اصلاً در معرض خطر قرار نمی گیرد. پس لیزر کات نسبت به برش های دیگر، ریسک کم تری خواهد داشت. همچنین اگر وضعیت محیط برای شما اهمیت دارد، باید بدانید که دستگاه های برش لیزری، صدای کم تری نسبت به سایر دستگاه های برش تولید می کنند. این نکته برای حفظ شرایط مطلوب محیط کار، فوق العاده خواهد بود.

 

برش لیزری

 

 

 

محدودیت های برش لیزری

در کنار همه مزیت هایی که به آن اشاره شد، شما باید محدودیت های دستگاه های برش لیزری را نیز به خوبی شناسایی کنید. این کار شرایطی را فراهم می آورد تا شما بهترین و مطلوب ترین انتخاب را برای خودتان انجام بدهید.
اساساً بهتر است قبل از انتخاب هر روشی برای برش، هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف آن را بشناسید و در کنار مزیت ها، با محدودیت های آن نیز آشنا شوید. موارد زیر، معمولاً به عنوان محدودیت های برش لیزری شناخته می شوند.

-نسبی بودن تنوع اجسام مناسب برای این روش
-نرخ تولید ناپایدار
-سختی فلزات
-هزینه بیشتر
-انرژی و نیروی بیشتر

برش لیزری، برای بسیاری از اجسام مناسب به نظر می رسد اما نمی توان آن را برای همه اجسام هم یک انتخاب ایده آل برشمرد. حقیقتا این روش در مقابل بعضی از اجسام اصلاً جواب نمی دهد و این یکی از محدودیت های آن به شمار می رود. همچنین باید به این موضوع نیز توجه کرد که گاهی اجسام با جنس یکسان، شرایط متفاوتی دارند. برای مثال دو فلز مشابه، ضخامت متفاوتی دارند و این رسیدن به بهترین مشخصات دستگاه برش لیزری را کمی دشوار خواهد کرد.

کمی بالاتر، گفته شد که وقتی برش لیزری را برای خود در نظر می گیرید، دیگر به «دوباره کاری» و اصلاح مجدد نیاز نخواهید داشت. این یک ویژگی بسیار خوب و کارآمد است اما گاهی نیز کمی محدودیت ایجاد می کند. اساس بعضی از فرآیند ها، دو مرحله ای بودن آن ها است و به همین خاطر در چنین فرآیند هایی، نمی توان روی برش لیزری حساب ویژه ای باز کرد.

در مورد هزینه ها نیز همان طور که گفته شد، برش لیزری در نگاه اول کمی گرانقیمت تر به نظر می رسد. وقتی پای ایجاد برش روی پلاستیک ها نیز وسط می آید، برای پرهیز از تولید گاز های سمی و آلودگی شدید، به تجهیزات و در نتیجه هزینه بیشتری نیاز خواهد بود. همچنین مصرف انرژی در چنین متدی بیشتر است و این موضوع برای افرادی که بودجه بسیار کمی دارند، ممکن است باعث بروز برخی مشکلات اقتصادی شود.

 

 

روش های برش جانشین

با وجود اینکه برش لیزری، نتایجی بسیار دقیق و پیچیده دارد، استفاده از آن برای همه تولید کننده ها ایده آل نیست. در نتیجه بعضی ها ترجیح می دهند روش های دیگری را برای این کار در نظر بگیرند و به سراغ انواع دیگری از برش ها بروند. در ادامه مطلب، به اختصار در مورد برش های جانشین برش لیزری، برای شما توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

برش مکانیکی یکی از روش های جانشین برای لیزر کات به شمار می رود. مهم ترین ویژگی این برش این است که هزینه اولیه کم تری روی دست افراد می گذارد و حتی هزینه های ثانویه کم تری هم دارد. در حقیقت اگر به دنبال یک برش ارزان قیمت تر با کار فیزیکی بیشتر هستید، این براش برای شما مطلوب تر خواهد بود اما نباید انتظار داشته باشید که نتایج آن به اندازه برش لیزری، کاملاً دقیق از کار دربیایند. در حقیقت به جز هزینه ها، این برش در تمامی فاکتور های دیگر نسبت به برش لیزری ضعیف تر است.

برش دایکات یکی دیگر از برش های شناخته شده در دنیای امروز است که یک ویژگی بسیار جذاب دارد. شما در این نوع برش، می توانید چند فرآیند را به صورت کاملاً همزمان و در یک خط انجام بدهید. اگر هدف شما از برش تنها انجام یک فرآیند «سریع» باشد، برش دایکات سرعت بی نظیری برای شما به ارمغان می آورد. با این وجود وقتی صحبت از «دقت» می شود، این نوع برش هرگز از قدرت لازم برای مقابله با دایکات برخوردار نخواهد بود.


برش واترجت یکی دیگر از انواع برش است که در آن از فشار آب زیاد برای ایجاد برش استفاده می شود. اگر با یک جسم بسیار ضخیم و چند لایه روبرو هستید، انتخاب این متد برای شما مطلوب به نظر می رسد اما در غیر این صورت، چنین روشی یک انتخاب همیشگی ایده آل برای شما به شمار نمی رود.

برش پلاسما نیز یکی دیگر از انواع برش محسوب می شود که در آن، از یک گاز پرحرارت یونیزه شده برای ایجاد برش کمک می گیرند. این متد مناسب اجسام ضخیم است اما در مجموع تنوع بسیار کم تری از لیزر کات دارد. چرخش سریع و طراحی دلخواه به همراه هزینه پایین تر از برش لیزری، از ویژگی های مثبت آن به شمار می روند.

 

 

برش لیزری

 

 

خلاصه

در این مطلب، همه نکات اساسی در خصوص برش لیزری، دستگاه های انجام این برش، روند انجام شدن کار، قابلیت ها، مزیت ها و محدودیت های لیزر کات و همچنین سایر روش های برش را با شما در میان گذاشتیم. در مجموع می توان گفت که با انجام همه مقایسه ها و بررسی همه ویژگی ها، برش لیزری بهترین و ایده آل ترین متد برای برش به شمار می رود. هزینه نسبتاً بالای آن نیز شاید در نگاه اول موجب نگرانی باشد اما در یک بازه زمانی طولانی، بسیار مثبت و موثر تلقی خواهد شد.

اگر برش لیزری را یک انتخاب مطلوب و ایده آل برای خود می دانید، پویان فلز خدمات برش لیزری را همگام با آخرین تغییرات روز دنیا و با بهترین استاندارد های جهانی، برای شما انجام خواهد داد. پویان فلز با سال ها تجربه درخشان در خصوص فعالیت های برش، این کار را به شکل حرفه ای برای شما ارائه خواهد کرد.

برش لیزر, برش لیزری, پویان فرم فلز, هواپویان, دستگاه برش لیزر, خدمات برش لیزر قطعات فلزی, برش لیزری CNC, دستگاه برش لیزری, پویان فرم فلز خوارزمی, خدمات برش لیزری, تکنولوژی برش لیزری

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز