آشنایی بیشتر با لیزرکات

آشنایی بیشتر با لیزرکات

همانطور که از نام آن مشخص است، لیزرکات یا برش لیزر با برش دادن مواد، الگوها و طرح ها را ایجاد می کند. پرتوی لیزر قدرتمند، منبعی است که مواد را ذوب می کند، می سوزاند و یا بخار می کند.

خدمات لیزرکات فرایندی است که از پرتوی لیزر نازک و متمرکز برای برش و حکاکی مواد در طرح ها، الگوها و اشکال سفارشی که توسط افراد مشخص شده استفاده می کند. این فرایند ساخت بدون تماس و مبتنی بر حرارت برای چندین ماده از جمله چوب، شیشه، کاغذ، فلز، پلاستیک و سنگ قیمتی ایده آل است. همچنین قادر به تولید قطعات پیچیده و بدون نیاز به ابزاری با طراحی سفارشی است.
اختراع دستگاه برش لیزری به کومار پاتل نسبت داده می شود. وی زمانی که در سال 1961 به آزمایشگاه های بل پیوست، تحقیقات خود را در زمینه لیزر آغاز کرد. در سال 1963، او اولین لیزر C02 را تولید کرد. این نوع لیزر با کاربردهای مدرن تر از هر نوع دیگر است. لیزرهای C02 مخصوص حکاکی مواد، از اکریلیک و تخته سه لا گرفته تا مقوا و MDF هستند.

 

تکنولوژی های لیزرکات

نرم افزارهای لیزرکات

مزایای لیزرکات

معایب لیزرکات

 

 

 

 

 

تکنولوژی های لیزرکات

امروزه برش لیزر در صنایعی مانند الکترونیک، پزشکی، هوافضا و خودرو راه یافته است. یکی از رایج ترین کاربردها برای برش فلز است زیرا لیزرها برش های تمیز و صاف را ارائه می دهند. از لیزرکات همچنین برای برش سرامیک، سیلیکون و سایر غیر فلزات استفاده می شود.
شاید یکی از جذاب ترین کاربردهای خدمات برش لیزر در زمینه جراحی باشد. جایی که پرتوهای لیزر اکنون جایگزین چاقوی جراحی شده اند و برای تبخیر بافت انسان مورد استفاده قرار می گیرند. لیزرکات به ویژه در جراحی هایی با دقت بالا مانند جراحی چشم بسیار مفید است.

 

برش لیزری و نقش آن در تمامی صنایع

 

منبع تولید لیزر نقش اصلی را در تکنولوژی های لیزرکات دارد؛ بنابراین تکنولوژی های لیزرکات را می توان به سه دسته ی زیر تقسیم بندی کرد:

لیزرهای CO2:

در برش لیزری CO2، برش لیزری هم با اکسیژن و هم نیتروژن امکان پذیر است. تفاوت در این است که اکسیژن مواد را می سوزاند و نیتروژن مواد را ذوب می کند. در هنگام استفاده از اکسیژن می توان مواد ضخیم تری را با لیزر برش داد.

لیزرهای فیبری:

در لیزرهای فیبری از فناوری های جدید لیزرهای دیودی و فیبرهای نوری آلاییده استفاده می شود. لیزرهای فیبری روش مناسبی برای برش دادن ورق فلزی است.

لیزرهای نئودیمیوم (Nd):

خدمات لیزرکات در لیزرهای نئودیمیوم بسیار پیشرفته تر می باشند‌. در برش موادی که به قدرت زیادی نیاز دارند و همچنین تکرار بالا لازم است از لیزرهای Nd استفاده می شود.

 

برش لیزری و انواع آن

 

 

 

نرم افزارهای لیزرکات

برش لیزر یا لیزرکات یک کار بسیار جزئی است. اگرچه برش زدن مواد از طریق یک پرتو نور متمرکز ممکن است ساده به نظر برسد، اما هدایت لیزر به روشی کنترل شده نیاز به راهنمایی نرم افزارهای لیزرکات دارد.

برای پروژه های برش لیزر، شما باید با فایل های برداری کار کنید. نرم افزارهای لیزرکات خطوط، نقاط، منحنی ها و اشکال را برای برش لیزر تعریف می کند. از جمله نرم افزارهای لیزرکات عبارتند از:

● DraftSight

نرم افزاری است که به شما کمک می کند تصویری را که می خواهید در دستگاه برش لیزر خود بارگذاری کنید. یکی از ویژگی های قابل توجه این نرم افزار، عملکرد ردیابی تصویر است که یک تصویر BMP، JPEG یا PNG را به خطوط، منحنی ها و زاویه های برداری تبدیل می کند و برش یک الگویی که از قبل وجود دارد را بدون نیاز به بازگشت به نقاشی برای شما بسیار آسان تر می کند.

● TurboCAD

یک نرم افزار لیزرکات است که به شما امکان کپی کردن طرح ها را به راحتی می دهد. TurboCAD دارای ویژگی هایی است که برش لیزری را آسان می کند.

 

نرم افزارهای لیزرکات

 

● Adobe Illustrator

یکی از ویژگی هایی که باعث درخشش Adobe Illustrator به عنوان برنامه ای برای برش لیزر می شود، تنظیم Artboards است. گزینه ای که شما طرح های خود را روی یک صفحه قرار می دهید تا ببینید چگونه روی ورق های مواد شما قرار می گیرند. Illustrator به شما امکان می دهد به تعداد Artboards مورد نیاز خود را در یک نما تنظیم کنید، بنابراین می توانید تصویر اصلی را هنگام تنظیم طرح خود در ذهن داشته باشید.

 

 

مزایای لیزرکات

دلیل اینکه مهندسان لیزرکات و خدمات برش لیزر را ترجیح می دهند، لیست طولانی مزایایی است که ارائه می دهد. از مزایای برش لیزر عبارتند از: انعطاف پذیری، دقت، تکرارپذیری، سرعت، مقرون به صرفه بودن، کیفیت عالی، برش بدون تماس و اتوماسیون.

انعطاف پذیری

لیزرکات برای هر برش جداگانه نیازی به تبادل ابزار ندارد.

دقت

دقت در مقایسه با سایر روش های برش حرارتی یکی از مزیتهای اصلی برش لیزر است.

تکرارپذیری

خدمات برش لیزر، تکرارپذیری +/- 0.05 میلی متری قطعه هایی را که تقریباً مشابه یکدیگر هستند تضمین می کند.

اتوماسیون

این روش به نیروی های انسانی بسیار محدودی نیاز دارد زیرا ماشین های لیزرکات امروزی و معاصر در حد بالایی اتوماتیک و خودکار هستند. یک اپراتور و ناظر ماهر و باتجربه ماشین لیزرکات هنوز هم نقش بسیار مهم و اساسی ای در کیفیت نهایی محصول دارد اما سرعت کار برش و نیاز کم ماشین به کار یدی سبب کاهش یافتن هزینه ها در مقایسه با دیگر روش های برش لیزر می شود.

 

لیزرکات و خدمات برش لیزری

 

 

 

معایب لیزرکات

اگرچه لیزرکات تقریباً در هر صنعتی برای تولید قطعات، مورد استفاده قرار می گیرد، اما برش لیزر معایبی نیز دارد. معایب این کار عبارتند از: نیاز به تخصص، محدودیت در ضخامت فلز، هزینه ها و بخارات خطرناک همه مواردی است که باید قبل از استفاده از برش لیزر در نظر گرفته شود.

نیاز به تخصص

همانطور که قبلاً گفتیم، برای استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل برش لیزری، یک اپراتور متخصص ضروری است.

محدودیت های ضخامت فلز

با مقایسه برش لیزری با سایر روش های برش حرارتی، لیزرکات برای برش صفحات بسیار ضخیم مناسب نیست.

هزینه های اولیه

قیمت دستگاه برش لیزری می تواند به بیش از 1،000،000 پوند برسد. لیزر در مقایسه با واترجت یا برش دهنده های پلاسما می تواند دو برابر هزینه داشته باشد.

بخارات خطرناک

یکی دیگر از مزایای لیزرکات را می توان مناسب بودن آن برای برش دادن مواد گوناگون دانست. همچنین گفتنی است که روش برش دادن حرارتی سبب ذوب شدن مواد و در نتیجه آن ایجاد گازهای بسیار خطرناک خواهد شد.

 

مزایای برش لیزری

 

شرکت پویان فرم فلز خوارزمی یکی از شرکت های باسابقه و حرفه ای است که در زمینه خدمات برش لیزر و لیزرکات فعالیت می کند. این شرکت که کار خود را ابتدا با برش و طراحی قطعات فلزی آغاز کرده بود، هم اکنون به فعالیت های مهمی چون تولید کمپرسورها و تجهیزات جانبی می پردازد و توانسته است افتخارات و گواهینامه های متعددی را نیز از آن خود کند.

 

خدمات برشکاری یا خدمات برش لیزری, خدمات برش کاری, برش لیزر, برش لیزری, دستگاه برش لیزر, پویان فرم فلز خوارزمی, لیزر کات, لیزرکات, تکنولوژی لیزرکات, نرم افزارهای لیزرکات, مزایای لیزرکات , معایب لیزرکات

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز