برش لیزری چیست و مزیت های برش لیزر؟

برش لیزری چیست و مزیت های برش لیزر؟

برش لیزری یک فرایند مدرن و به روز است که همان طور که از نام آن مشخص است، در آن از اشعه ی باریک و متمرکز دستگاه لیزر برای برشکاری و طراحی بدنه های فلزی و دیگر مواد اولیه به شکل دلخواه استفاده می شود.این فرایند بر پایه ی گرما کار می کند و بدون تماس مستقیم و لمس ماده آن را می برد.

 از جمله مواردی که برش کاری و خم کاری با دستگاه لیزر روی آنها انجام می شود عبارت هستند از چوب، شیشه، کاغذ، فلز، پلاستیک و سنگ الماس. همچنین در پویان فلز از برش لیزر برای تولید محصولات پیچیده و طراحی و ساخت قطعات فلزی لوازم خانگی استفاده می شود که یکی دیگر از کاربردهای مفید این دستگاه است.

نحوه ی کار دستگاه لیزر

اشعه ای که از دستگاه لیزر ساطع می شود، معمولا بین ۰/۱ تا ۰/۳ میلی متر ضخامت دارد و قدرت آن بین یک تا سه کیلو وات است. برای برش اجسام مختلف با ضخامت های متفاوت، باید قدرت دستگاه لیزر را تنظیم و هماهنگ کرد. به عنوان مثال برای خم کاری یا برش کاری روی سطح آلومینیوم، قدرت لیزر باید تا ۶ کیلو وات افزایش یابد.
به همین دلیل برش لیزری روی سطوحی مثل آلومینیوم و مس چندان ایده آل نیست چرا که این سطوح به شدت رسانای برق و گرما هستند و به همین دلیل باید با لیزر های قوی و مخصوص روی آنها کار کرد.

 

پانچ چیست و خدمات پانچ در صنعت فلزکاری


اشعه ی لیزر از قسمتی از دستگاه لیزر که Resonator یا ارتعاش دهنده نام دارد ساطع می شود. ارتعاش دهنده در واقع یک لوله ی باریک شیشه ای است که در آن دو آینه روبروی هم قرار گرفته اند. این لوله از گاز دی اکسید کربن، هیدروژن، نیتروژن و هلیوم پر شده است. سپس یک دیود یا یک تخلیه ی الکتریکی، باعث می شود ترکیب این گازها واکنش نشان دهند و انرژی را به شکل نور منتقل کنند.

 

برش لیزری



سپس این نور که همان نور لیزری است، در جهت های مختلف حرکت می کند اما با کمک آینه هایی که در دستگاه لیزر قرار دارند، مسیر این نور به سمت قسمت برش دهنده ی لیزر هدایت می شود.
وقتی لیزر به قسمت برش دهنده رسید، در آن جا از یک لنز منحنی شکل گذر می کند که مثل ذره بین کار می کند می کند و باعث می شود لیزر روی یک نقطه ی کوچک متمرکز شود.
معمولا قسمت برش دهنده ی دستگاه لیزر، به یک سیستم مکانیکی که با زنجیر یا تسمه هدایت می شود متصل است. این سیستم باعث می شود تا بتوان در یک محدوده با نهایت دقت لیزر را حرکت داد و برش کاری و خم کاری با ظرافت انجام داد. برای آن که برش لیزری انجام شود، نقطه ی کانونی دستگاه باید روی سطح مورد نظر تنظیم شده باشد. تعیین نقطه ی کانونی درست در دقت و کیفیت برش کاری بسیار تاثیر گذار است.

کاربرد های برش لیزری

یک دستگاه لیزر علاوه بر برش لیزری، می تواند حکاکی و نشانه گذاری را نیز انجام دهد. در واقع تنها تفاوت بین این سه عملکرد، عمق برش لیزر است که می تواند به شکل های گوناگون ماده ی مورد نظر را تغییر دهد.
در علامت گذاری با برش لیزری، لیزر تا عمق کمی از سطح نفوذ می کند و آن را می برد؛ اما در حکاکی، لیزر وارد عمق سطح نمی شود و فقط یک لایه ی باریک از سطح را از بین می برد.

 

خم کاری (Bending) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

طراحی و ساخت قطعات فلزی لوازم خانگی با برش لیزری

 

برش لیزری

 

دستگاه های برش لیزری با پرینتر های جوهری معمولی از این نظر شباهت دارند؛ یعنی هر دوی این دستگاه ها این قابلیت را دارند که طرح و دیزاینی را از طریق کامپیوتر دریافت کنند و دقیقا همان طرح را اجرا کنند. این یکی از خدماتی است که در پویان فلز ارائه می شود.

 

برش لیزری

 

مزایای برش لیزری

امروزه برش لیزری نسبت به دیگر تکنولوژی های برش کاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. دلیل این محبوبیت مزایای این روش است که در ادامه تعدادی از آن ها را بیان می کنیم:

• دقت و ظرافت بسیار بالا
• سرعت تولید بالا
• قیمت ارزان تر نسبت به دستگاه های CNC
• توانایی کار روی سطوح مختلف
• بدون ریسک آلودگی و لک ایجاد کردن (چون به جز اشعه ی لیزر هیچ تماسی بین دستگاه و سطح برقرار نیست)
• توانایی ایجاد برش در زاویه های تنگ و باریک

خدمات برش کاری, برش لیزر, برش لیزری, پانچ, خم کاری, خدمات CNC, خدمات برش CNC, پویان فرم فلز, دستگاه برش لیزر, خدمات برش لیزر قطعات فلزی, خدمات برش لیزری فلزات و برش لیزر

اطلاعات تماس

همراه پویان فرم فلز